دانشجوی انقلابی (1)
طرح مسئله:چرا این مسئله (ویژگی های دانشجوی انقلابی) موضوعیت پیدا کرده است؟
1.به آرمانهایی تعلق داریم و دوست داریم در کشور محقق شوند.
2. احساس می کنیم این آرمان ها به طور کامل به ثمر نرسیده است و حرکت دقیق تر و جدی تر برای تحقق آنها نیاز است.
3.روحیه ی انقلابی را حلال مشکلات می دانیم و تصور می کنیم اگر قرار است کاری انجام شود به آن روحیه احتیاج هست.لذا باید آن را شناخت البته شناخت به تنهایی کفایت نمی کند و باید آن را عملی کرد.
بزرگترین ظلمی که یک فرد در حق خودش می تواند انجام دهد آن است که چیزی را بداند و به آن عمل نکند و ضربه بزرگ تر این است که در مقابل این مسئله چشم هایش را ببندد.
روش شناسی بحث:نکته این است که چگونه آدم های انقلابی را می شناسیم و ویژگی هایش
را بیان می کنیم
1. اولین منبع،الگوهایی که به طور عمومی می توانیم بیان کنیم و ادعا می کنیم الگوهایی برای عنصر انقلابی بودند.امثال شهید احمدی روشن؛ یک راه این است که این الگوها را تفسیر کنیم.( چرا دشمن او را هدف گرفته؟)
2.روش دیگر تجربه است که ببینیم در کشور چه تحولاتی رخ داده است و آن کسانی که این تحولات را ایجاد کرده اند چه مختصاتی داشته اند.
آسیب شناسی اجمالی فضای بچه های حزب اللهی:
حس انقلابی بودن از خیلی از ماها گرفته شده است.نمونه ای از زندگی
در جامعه ارائه می شود که هزینه ندارد و در جهت انقلاب هم هست و برای نسل جوان به
تدریج الگو می شود. ما درسمان را می خوانیم، مسئولیت های اجتماعی سیاسی را هم به
عهده می گیریم،حقوق قابل قبولی دریافت می کنیم و وضع مالی مان خوب می شود،یعنی
زندگی می کنیم،مذهبی و ظاهرا انقلابی هستیم،حس می کنیم داریم خدمت می کنیم...
این به نظر من یک مقدار مشکوک است.
براساس تعالیم دینی انقلابی بودن
نباید اینقدر راحت باشد!
در ذیل این مسئله کلان به سه آفت می شود اشاره کرد:
1.اول اینکه مسئله خدمت به جامعه و اثرگذاری در کشور قربانی خودسازی می شود.
اینکه سکوت کنیم و به هوای خودسازی و این تصور که ما قرار است در آینده به کار بیاییم،غلط است این موجب شده است که الان ده ها کار روی زمین مانده است!
البته خودسازی پشتوانه حرکت اجتماعی است منتها تقدم زمانی ندارد.همیشه باید در خودسازی جلوتر بود اما هیچ کدام هیچ وقت تعطیل نمی شوند.
- دومین آفت این تصور است که گرفتن مسئولیت اصلی ترین راه خدمت ما به کشور است!
- سومین آفت فضای مدرک زدگی است.
ایفای نقش در فضای کشور در دوره دانشجویی نباید متوقف شود.البته درس هم نباید روی زمین بماند.جایگاه درس در زندگی باید پازل کلان ایفای نقش برای کشور باشد.
ادامه دارد...
- ۹۲/۱۲/۰۱
جوان باشى، اهل علم باشى، آزاد اندیش باشى، آرمانگرا باشى، شاد باشى، در صحنه باشى؛ همه اینها خصوصیاتى است که در زیر عنوان دانشجو نهفته است. خاصیت دانشجوى انقلابی، آرمانگرایى است.